נעים במים

שמירה על איכות המים באקווריום

אקווריום דורש השקעה, טיפול והתמדה

בתקופה האחרונה התרגלנו לראות בתוכניות החדשות בטלוויזיה ברוקרים מוטרדים שלפי מראה פרצופם קל לנחש שכל עולמם חרב עליהם… השקעה רבה של כסף ומחשבה. חלקם לא השקיעו בתבונה, וחלק צללו בקריסת מניות תורנית שמופיעה מידי כמה שנים…
כמו בוול סטריט, גם האקווריום שלכם הוא סוג של השקעה, רק כאן שבנוסף להשקעה הכספית, יש עוד ערך מוסף לנפש…

אין כמו לשבת מול האקווריום בסיום יום עבודה מייגע, או ביום מנוחה, לראות את ההשקעה שלנו צוברת צבע וגודל, דגים יפיפיים שמחזירים לנו את ההשקעה בשיוטים מלאי יופי מצדו האחד של האקווריום אל צידו האחר…
כדי להבין את נושא "קריסת האקווריום" אנו צריכים להבין את התהליכים המתחוללים באקווריום דרך הציוד שרכשנו.
ובכן, הדגים לא לבד, ישנם עוד מיליונים של יצורים חיים הדואגים לנו שמי האקווריום שלנו לא יהיו רעילים, קוראים להם בקטריות, או חיידקים.
ובכן, אין מה להיבהל… עוד נכיר את החבורה הקשוחה הזאת של הבקטריות שהולכת לשפר את מי האקווריום שלנו.
כמו בבורסה, גם הבקטריות שלנו מצטברות ומתעצמות עם השנים, יש מסחר שלם באמוניה, בניטריטים וניטראטים

הבקטריות

היכן הן יושבות?
ובכן, הבקטריות שלנו יושבות בתוך הפילטר בתוך מדיות ייעודיות, כמו חרוזים קראמיים, כדורי ביו בולס הפרלון עצמו ועוד, חלק מהן נמצא גם בחצץ.

מה הן עושות?
מים יכולים להיות צלולים לעין, זה לא אומר שהם טובים… אנו מחפשים מים טובים, לא רק צלולים, מי שמטייב לנו את המים הן אותן בקטריות חרוצות, שניים עיקריות למעשה…

אם שואלים אתכם מהיכן מפריש הדג את תוצרי השתן שלו (שהוא בעצם רעל מסוכן), ישנן שתי תשובות:
1.  מהזימים
2. הוא לא בדיוק מפריש שתן, פשוט מוציא אמוניה למים, בשתן מתבצעים תהליכי קשירה של רעלים והפרשתם מהגוף, הדג לא טורח לבצע את התהליך אלא כאמור מפריש אמוניה מהזימים הישר אל המים.

המרת אמוניה (NH3) לניטריט (-NO2)

האמוניה היא רעל חזק ביותר, למזלנו בקטריות מסוג ניטריט (נקראים באופן כללי Nitrosifyers, שמותם יתחילו תמיד בתחילית Nitroso.) נהנות לזלול את האמוניה, הן מוסיפות חמצן אחד לאמוניה והופכים אותה לחומר מסוכן מעט פחות, הניטראט.
התהליך הבא הוא המרת ניטריט (-NO2) לניטרט (-NO3), הניטראטים מוסיפים שני חמצנים לניטריט והופכים אותו לחומר שהוא פחות מזיק- ניטראט.
לכל התהליך הזה קוראים "מחזור החנקן", מה שנשאר לנו כמגדלי דגי נוי חרוצים, הוא להוציא בכל שבוע כ- 10% עד 15% מהמים בעזרת שואב רפש ולהכניס מים טריים.
במידה והמים הוספו מהברז ולא ממערכת סינון מתקדמת, יש להשתמש בנוגדי כלור וכלורמין, החומרים הללו מוספים על מנת לשפר את איכות המים ולסלק מהם חיידקים, לדגים החומרים הללו פשוט מסוכנים עד כדי מוות.
נוגדי כלור הם בקבוקים המספיקים לשימוש לפעמים רבות מאוד ומסלקים את הכלור והכלורמין מהמים, כמובן שבכל שימוש יש לפעול לפי הוראות היצרן בלבד.

תסמונת קריסת המניות בוול סטריט

ובכן, כעת אנו יודעים כמה חשובים הבקטריות האלו, תארו לכם שצברנו בקטריות רבות, הן מנקות את המים ועושות נעים לדגים, הכל טוב ויפה עד שאנו מחליטים לשטוף טוב טוב את האקווריום…

אנו מוציאים את הפילטר, ומנקים בשצף קצף את המדיות בעזרת מים זורמים היטב, הכל נראה מבריק ונאה לעין…. במעשה זה גרמנו במו ידינו למפולת באקווריום, כמו אותן מניות שקורסות באחת, המערכת הביולוגית שלנו חזרה לנקודת ה-0 מיליוני בקטריות שהתרבו במשך זמן רב פשוט נשטפו אל מערכת הביוב שלנו והאקווריום שלנו כאילו נקנה רק עכשיו…

הדגים שהתרגלו לסינון ביולוגי רב עוצמה מוצאים את עצמם לפתע ללא אותה הגנה ומתחילה תמותה לא מובנת…

זמן ה"הבשלה" של פילטר, כך שהמדיות הביולוגיות עושות את מלאכתם היטב נע בין שלושה לארבעה חודשים!!! חבל להרוס את התהליך ברגע.

איך נמנעים מאותן צרות?

שמירה על חוקים אלו תשמור על האקווריום שלכם חיוני, בריא ומלא חיים.

לעולם אין להחליף את כל מי האקווריום, 80% מהמים זהו הגבול האחרון לפני סכנה לבקטריות ומבצעים החלפה מסיבית כזאת רק במקרים קריטיים של הרעלה.

כאשר מנקים את הספוגים והפרלון במסנן יש לעשות זאת עם מי האקווריום בלבד!

אחת לשבוע יש להחליף כ- 10% עד 15% מהמים לסילוק חיידקי הניטראט שאין חומר אחר שיפרק אותם.

בהחלפת מים כל שהיא, יש להשתמש בנוגד כלור מסחרי לפי הוראות היצרן, במיוחד בקיץ מתגברים בחברת מקורות את הוספת הכלור והכלורמין כך שנוגד מסחרי של החומרים הללו הוא בגדר חובה.

יש ליצור בפילטר סינון נבון, תחילה סינון מכאני של ספוגים לפרלון ומשם לכדורי ביו בולס מדיות קרמיקה ועוד.. (תוכלו לקבל יעוץ בחווה).

בקניית אקווריום חדש אין לאכלס את הדגים ללא תוסף בקטריה, החלופה היא לאכלס בדג חזק (דאניו לדוגמא) על מנת שישמש כדג "סטארטר" אולם התהליך לוקח זמן ארוך מאוד.

זכרו! ככול שהפילטר מכיל יותר מדיות ביולוגיות, כך המערכת תהיה יציבה ובריאה יותר, בעבר היה קשה להשיג פילטרים טובים במחירים סבירים, כיום, לעומת זאת, ישנם בשוק פילטרים מצוינים בעלי נפח ביולוגי רב.

תהליך מעגל החנקן הוא מתנה שהטבע נתן לנו כדי לסנן את המים שלנו מבחינה כימית, כדי לטפח אותו יש להבין אותו.

מדריכים נוספים

דילוג לתוכן